Skip to content

Porady

Grillowy talerz zdrowia

Naukowcy i specjaliści z Uniwersytetu Harvarda opracowali Talerz Zdrowego Żywienia, który zawiera zalecenia i wskazówki dotyczące tworzenia zdrowych i zbilansowanych posiłków.
Chociaż grillowanie to najczęściej uczta dla podniebienia, warto pamiętać o zalecanych proporcjach nawet kiedy gotujesz w ogrodzie.

1/2 Warzywa i owoce

Warzywa i owoce powinny stanowić ½ zdrowego talerza a ich zalecana porcja to 400g dziennie. Ta grupa kolorowych i różnorodnych produktów sprawi, że danie będzie się pięknie prezentowało i niosło za właściwości prozdrowotne. Oprócz sałatek i surówek połowę Twojego talerza mogą wypełnić grillowane warzywa np. szparagi, kukurydza, bataty lub buraki. Wybierz sezonowe warzywa z dobrego źródła i daj ponieść się fantazji. Owoce również idealnie odnajdują się na grillu. Wystarczy, że do ulubionego deseru dodasz grillowaną brzoskwinię, ananasa lub gruszkę.

1/4 Źródła Białka

Najbardziej charakterystyczny element grillowania, czyli źró- dła białka powinny stanowić ¼ zdrowego talerza. Dobrym wyborem będą grillowane ryby, drób lub burgery z roślin strączkowych. Na grillowe śniadania świetnie sprawdzi się również jajko przygotowane na żeliwnej płycie. Aby dania miały więcej białka i zdrowego tłuszczu do- daj do sałatek i deserów pokruszone orzechy. Pamiętaj, aby mięso i ryby kupować dobrej jakości ze sprawdzonych źródeł.

1/4 Produkty pełnoziarniste

¼ zdrowego talerza powinny zajmować pełnoziarniste produkty zbożowe np. kasze, komosa, ryż brązowy. Te produkty mają łagodniejszy wpływ na pozio- my cukru we krwi w porównaniu do tradycyjnych bułek lub makaronów pszennych. Podczas grillowania postaw na pełnoziarniste bułki do burgerów, ryż brązowy do paelli lub dodatek mąki pełnoziarnistej do pizzy z grilla. Najbardziej charakterystyczny element grillowania, czyli źró- dła białka powinny stanowić ¼ zdrowego talerza. Dobrym wyborem będą grillowane ryby, drób lub burgery z roślin strączkowych. Na grillowe śniadania świetnie sprawdzi się również jajko przygotowane na żeliwnej płycie. Aby dania miały więcej białka i zdrowego tłuszczu do- daj do sałatek i deserów pokruszone orzechy. Pamiętaj, aby mięso i ryby kupować dobrej jakości ze sprawdzonych źródeł.
Facebook